Trening siłowy dla piłkarzy

Temat trenowania piłkarzy jest bardzo bliski mojemu sercu, ponieważ od 8. roku życia uprawiałem ten
sport. Moi podopieczni, oprócz kształtowania sylwetki, często potrzebują pomocy w przygotowaniu się do sezonu w dyscyplinie, którą uprawiają. Miałem przyjemność współpracować z piłkarzami nożnymi, futsalowymi, zawodnikami futbolu amerykańskiego czy też zawodowymi tancerkami baletu.

Sezon przygotowawczy ma ogromne znaczenie, jednak dbanie o prawidłową formę również w trakcie sezonu jest kluczowe, a często niestety zaniedbywane przez trenerów. Dochodzi nawet do kuriozalnych sytuacji, w których piłkarze mają odgórny zakaz trenowania na siłowni między meczami. A przecież podstawowym fundamentem dla sportowca jest siła, to ona jest bazą na której możemy budować inne cechy, takie jak szybkość czy wytrzymałość.

Siła

Trenerzy piłki nożnej najczęściej ograniczają się do stania na piłkach sensomotorycznych czy „planków”, chcąc wzmocnić mięśnie głębokie. To dobry kierunek, jednak lepiej jest działać wykonując ćwiczenia siłowe z dużym obciążeniem. Będąc silniejszym lepiej będziemy reagować na przykład w sytuacjach, kiedy na boisku naciska na nas przeciwnik.

Szybkość

Według badań piłkarz w ciągu 90 minut meczu przebiega około 10-12 kilometrów, w tym (w zależności od pozycji na boisku) ogromną część sprintem. To także wymaga odpowiedniego przygotowania mięśni nóg, ale także mięśni brzucha. Dla prędkości naszego biegu znaczenie mają siła i dynamika, które zbudować możemy dzięki złożonym ćwiczeniom na siłowni, angażującym wszystkie te grupy mięśniowe.

Wytrzymałość

Co najlepiej buduje wytrzymałość? Trening siłowy połączony z bieganiem. Między nimi powinny być jednak zachowane właściwe proporcje. Popularne „tlenówki” (zwykle bieg o małej lub średniej intensywności, stały, u piłkarzy trwający co najmniej 40 minut) nie przygotują naszego organizmu do intensywnego wysiłku trwającego przez cały mecz. Sam przez wiele lat trenowany byłem w ten sposób, jednak swoją najlepszą piłkarską formę osiągnąłem dużo później, gdy poza bieganiem włączyłem przemyślany i intensywny trening siłowy. To przełożyło się na sportowe sukcesy, między innymi występy w najwyższej klasie rozgrywkowej niemieckiego FUTSALu oraz zdobycie medalu na Akademickich Mistrzostwach Polski w piłce nożnej.

Mobilność

Mobilność to często niedoceniania cecha, a przecież ma ogromne znaczenie, jeśli chcemy wykorzystywać pełnię możliwości naszych mięśni. Podczas dobrze prowadzonego treningu siłowego mobilizujemy stawy i zwiększamy ich zakres ruchu. Stretching (rozciąganie), jest świetny na zakończenie treningu, ale nie może go zastąpić.

Profilaktyka kontuzji

Skąd biorą się kontuzje? Przyczyn może być mnóstwo – nieprawidłowa postawa ciała, niewłaściwe trenowanie czy nieumiejętne odżywianie. Wśród sportowców najczęstszym problemem jest niewłaściwe przygotowanie organizmu do wysiłku. Trenerzy przeważnie nie mają odpowiedniej wiedzy na ten temat i wychodzą z założenia, że zawodnik nie musi na treningu podciągać się na drążku, skoro podczas meczu nie będzie tego robił. To duży błąd – ćwiczenia siłowe mają doskonały wpływ na cały organizm, wzmacniają mięśnie i więzadła, poprawiają gęstość kości. Jestem świetnym przykładem na to, że trening siłowy zapobiega kontuzjom podczas uprawiania innych sportów – odkąd ćwiczę nigdy nie zdarzyła mi się poważna kontuzja.

 

Sprawdź metamorfozy i rekomendacje moich klientów, w tym piłkarzy.

Twoja motywacja, moja wiedza, Twój sukces!

2 thoughts on “Trening siłowy dla piłkarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *